27 januari 2016

Duurzaamheid, een modewoord?

Duurzaamheid is in de mode. Duurzaam rijden, duurzaam bouwen, duurzaam voedsel produceren en duurzaam personeelsbeleid. Maar wat betekent duurzaamheid voor jou?

Voor mij betekent duurzaamheid meer inzet op duurzame energie en minder op fossiele brandstoffen. Dat wil zeggen elektrisch rijden  faciliteren, zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen plaatsen, energieneutraal bouwen en wonen. Maar ook ondernemers stimuleren en kansen geven om dichterbij te werken en daarmee de CO2-uitstoot én reistijd te beperken.

Goed voor je portomonee

Lagere reiskosten en woonlasten zijn niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook goed voor onze samenleving en onze kwetsbare planeet. Klinkt dit ver van je bed? Ik vind van niet. Het raakt namelijk ook onze gemeenschap.

Wateroverlast

De afgelopen 10 jaar heeft Hardinxveld al drie keer te maken gehad met wateroverlast. Statistieken tonen aan dat de buien steeds heftiger worden. Dat er 100ml water in korte tijd valt is dan ook geen incident meer te noemen.

Vorige week heb ik de bewonersverenigingen van de Nieuweweg en Oranjestraat hierover mogen spreken. Met honderden woningen en duizenden euro's schade per woning loopt de totale schade al gauw in de miljoenen. En dan heb ik het nog niet eens over de emotionele impact.

Samen met inwoners

Als gemeente en waterschap moeten we ons samen met inwoners nog beter wapenen in deze strijd tegen het water en doorpakken. Maar het kan ook geen kwaad om met z'n allen zelf nog meer in te zetten op duurzaamheid. Ook al is het misschien volgend jaar weer uit de mode.