Wat betekent arbeid voor u?

20 april 2016

• Esmeralda KlompZondag 1 mei is de jaarlijkse Dag van de Arbeid, een feestdag van de arbeidersbeweging. Aan de 1 mei viering ligt de invoering van de acht-urige werkdag ten grondslag. In bijna alle landen van Europa is 1 mei een officiële feestdag, maar niet in Nederland.

Is Nederland dan geen arbeidersland? Zijn we in Nederland dan niet blij met die acht-urige werkdag? Of zijn we daar te nuchter voor, zijn we er nu eenmaal aan gewend? Hardinxveld-Giessendam is een dorp vol harde werkers, je zou kunnen zeggen echte arbeiders. Of het nu gaat om de zorg, de bouw of de maritieme sector. Het aantal werkzame inwoners (van 15 jaar en ouder) was volgens het CBS in de afgelopen 4 jaar gemiddeld 14.200. Een fors aantal dus.

Toch is werk niet voor iedereen vanzelfsprekend. Sommige mensen zijn niet in staat om te werken vanwege lichamelijke of geestelijke omstandigheden. Andere mensen zijn prima in staat om te werken, willen dit ook heel graag, maar komen door de huidige economische situatie of de snel veranderende arbeidsmarkt niet aan een baan. Het thema arbeid is vandaag de dag dus nog steeds actueel. In HG hebben wij dit bijvoorbeeld aan de orde gesteld bij de ontwikkelingen rondom IHC en de toekomst van de gemeentelijke organisatie.

De Partij van de Arbeid staat als vanouds voor het belang van werk. 1 mei vieren wij. We huldigen onze jubilarissen en spreken met Tweede Kamerlid Marit Maij over Arbeidsintegratie in de EU. Op 23 mei pakken we hierop door, door een politiek café te organiseren, waar ook u van harte welkom bent! In partycentrum 't Hart spreken we vanaf 19.30 uur over de toekomst van Arbeid in onze regio. Wat betekent robotisering, globalisering en duurzaam nu eigenlijk voor onze arbeid, en voor u?

Esmeralda Klomp, burgerraadslid Pvda